Randevú a halállal - Újabb linkgyűjtemény Agatha Christie tiszteletére

2020. szeptember 15-én volt százharminc éve annak, hogy Agatha Mary Clarissa Miller, a későbbi Agatha Christie Mallowan Torquayban meglátta a napvilágot. Az 1890. szeptember 15-én született írónőre, a krimi koronázatlan királynőjére öt évvel korábban egy linkgyűjteménnyel emlékeztem, amely összegyűjtötte a blog fennállása óta született összes, vele foglalkozó írásomat.

Közben eltelt öt esztendő, s csendben lezajlott egy újabb emlékév is: mivel az írónő első könyve, A titokzatos stlyesi eset eredetileg 1920-ban jelent meg, így 2020-ban lehetett volna megünnepelni, hogy 100 éves Agatha Christie életműve. A Helikon még jelmondatot is megalkotott az évfordulóhoz (100 év Agatha Christie bűvöletében), a járvány miatt azonban sajnos emlékezetes évfordulós programok nem kerülhettek megrendezésre.

Mindenesetre úgy éreztem, most végre ideje folytatni a linkgyűjteményt egy második fejezettel. Íme!

I. Bár régóta tervezek egy következőt, a Poirot-ról és Miss Marple-ről szóló posztok után az elmúlt öt évben eddig még nem írtam az írónő újabb hőseiről. Ha születik ilyen bejegyzés, itt lesz majd a helye.

II.
Az elmúlt években számos Christie-kötetről volt alkalmam hosszabb ajánlót írni.
Agatha Christie: Adventi krimik (Három téli találkozás Agatha Christie-vel)
Friss, izgalmas válogatás csupa a télhez kapcsolódó novellával.
Agatha Christie: Karácsonyi krimik (Miért volt jó Christie-t venni karácsonyra?)
Az utolsó Európa Kiadó készítette Christie-megjelenés: pompás és teljes karácsonyi omnibusz.
Agatha Christie: A Listerdale-rejtély
Elképesztően csúf külsejű, de nagyon élvezetes novellagyűjtemény nagy nyomozók nélkül.
Agatha Christie: A szárnyak szava
Magyar összeállítású, az összsorozatot precízen kiegészítő, természetfeletti novellaválogatás.
Agatha Christie: Balhüvelykem bizsereg
Az Európa életműsorozatának utolsó kötete, róla írva igyekeztem emléket állítani a sorozatnak is.
Agatha Christie: A vád tanúja
A Helikon megújult életműsorozatának első olyan darabja, amelyről hosszabban írhattam.
Agatha Christie: A kis szürke agysejtek - Poirot bölcsességei
Különleges idézetgyűjtemény, amelyet később Miss Marple füves könyve követett.

III. Több az írónővel foglalkozó könyvről is elmondhattam a véleményem. Ezekről.
Anne Hart: Hercule Poirot titkos magánélete
Rendkívül hasznos, abszolút élvezetes, pompásan fordított kötet Christie-ről és legfigyelemreméltóbb, legszerényebb teremtményéről.
Agatha Christie: Grand Tour - A krimi királynőjének nagy utazása
Erről a kötetről egyszer már írtam: ám azt is meg kellett ünnepelnem, hogy az ekultura.hu-n valaha, régen ezt kívántam magamnak karácsonyra.

IV. A magyarországi Agatha Christie-kiadás fordulópontja volt 2017, amikor az Európától a Helikonhoz kerültek az írónő műveinek kiadási jogai. Ettől kezdve az újrakiadásokról általában nagyobb, összefoglaló posztokban írtam.
Agatha Christie a Helikonnál - Öt év, ötvenöt kötet?
Nasse-ban mindig lesznek Folliatok! - Agatha Christie, az Európa, a Helikon meg én
Rajongás, avagy miért vásároltam meg 4 Agatha Christie-könyvet karácsonyra?
Agatha Christie ötösfogata
Ki nyer ma? - Agatha Christie egy percben
Európás újdonságok 1. (Könyvek télre 1.)
Európás újdonságok 2. (Őszi újdonságok)
Európás újdonságok 3. (Könyvek, amelyekre érdemes várni 2.)


V.
2014-ben nagy port vert fel az első nem Christie által írt Poirot-krimi kiadása. Azóta immár három további új Poirot-regény is megjelent Sophie Hannah tollából, én pedig lelkesen el is olvastam őket.
Sophie Hannah: A zárt koporsó - Hercule Poirot új esete
A még az Európa kiadásában megjelent második kötet, nagy kedvencem, amely valamiért azóta sem látott napvilágot a Helikonnál.
Sophie Hannah: A háromnegyed rejtélye
A körmönfont cselekménybonyolítású, a Helikon kiadta harmadik folytatás, amelyet életemben először Angliában olvastam el.
Sophie Hannah: A Kingfisher Hill-i gyilkosságok
A negyedik könyv, amely ugyan elgondolkodtatott afelől, mennyire rugaszkodhat el a Christie-féle stílustól egy folytató, de azért érdekes téli olvasmány volt.

VI. Időközben nemcsak az írótól, hanem az íróról is jelentek meg regények.
Lindsay Jayne Ashford: Rejtély az Orient expresszen
Romantikus regény, amely azonban - valljuk be - inkább csak ürügyül használta Christie életét, hogy bestsellerré válhasson...
Marie Benedict: Mrs. Christie rejtélyes eltűnése

Kiváló krimitörténet, amely nemcsak Christie-ből él, de egy kicsit életre is kelti Christie-t. Persze, fikció, regény, de igazán inspiráló.

Link
Találkozás a halállal - Linkgyűjtemény Agatha Christie tiszteletére

0 Responses