Előkészületben 2.
Pasztellszín virágköntöst öltöttek a fák, a feketerigók megszállták a kertünket, a kiadók pedig végre pompás kiadási listákkal álltak elő. Közeledik az áprilisi Könyvfesztivál. A friss megjelenésekből válogattam ki egy csokorra valót: nem véletlenül ezúttal tíz szépirodalomra futotta, de azért egy történelmi kötet is becsúszott vigaszágon.

Zdeněk Svěrák: Kettős látás
Napkút, megjelent
Egy legenda mutatkozik be ezzel a vékony, különös hangulatú könyvvel Csehországból. Az 1936-os születésű írónak eddig egy elbeszéléskötete és egy mesekönyve jelent meg magyarul, talán sokan most figyelnek majd fel rá, hiszen a Könyvfesztivál vendégei a visegrádi országok. Itt írtam róla.

Horia Ursu: Bécs ostroma
Új k-európai történetek, Noran Libro, megjelenés: április 24.
Kis híján elkerülte a figyelmemet, hogy a - láthatóan mindig Könyvfesztivál idejére felélénkülő - K-európai történetek sorozat folytatódik az idén is. Három kötet érkezik, amelyek közül legjobban talán az 1968-as születésű román író 1995 Romániájában-Erdélyében játszódó kötete érdekel. Itt írtam róla.

Inga Žolude: Legyen vigasz
Új k-európai történetek, Noran Libro, megjelent
Élveztem a Panziót, várom a Bécs ostromát, szeretem ezt a sorozatot - és a fiatal (1984-es születésű) lett írónő, Inga Žolude novelláskötete is őszintén érdekel, amely 2011-ben elnyerte az Európai Unió Irodalmi Díját. (Remélem, jól értettem, s tényleg elbeszélésgyűjtemény.) Itt írtam róla.


Lidia Amejko: A telepi szentek élete
Európa női szemmel, Noran Libro, megjelent
A kiadó új sorozatából kiderül, milyen is Európa női szemmel. A lengyel írónőről fényképeit nézegetve nehéz elhinni, hogy 1955-ös születésű. Könyve a fül alapján a kereszténység és a panelnemzedék témájával játszik: mivel mindkét dologhoz közöm van, alig várom a könyvet. Itt írtam róla.

Ivana Dobrakovová: Toxo
Európa női szemmel, Noran Libro, megjelenés: április 9.
A szlovák írónőtől tavaly olvastam egy elbeszélést a neten (Gyümölcsökről és zöldségekről), és egyszerűen beleszerettem a nyelvébe, a stílusába. A szlovák irodalommal kapcsolatban tavaly amúgy is pozitív előítéleteim támadtak: ha ez tetszik, elolvasom az 1982-es születésű írónő korábbi kötetét is. Itt írtam róla.

Svetlana Žuchová: Jelenetek M. életéből
Európa női szemmel, Noran Libro, megjelent
Szintén egy Európát kémlelő női szempár tulajdonosa az 1976-ban született, szintén szlovák Žuchová, aki ezzel a könyvével 2015-ben nyerte el az Európai Unió Irodalmi Díját. A komor fülszöveg (kulcsszavak: halál, élet, tréfa, anya) ellenére alig várom a kötetet. Itt írtam róla.

Jenny Erpenbeck: Megy, ment, elment
Park, megjelent
A német írónő 1967-ben született Kelet-Berlinben. Ebben a mondatban már úgy benne van a történelem, hogy szinte kibontani is sok. Erpenbecket a József Attila Kör mutatta be Magyarországon A lelenccel, számomra azonban nagy könyve a pompás Otthon. Új regényét is alig várom. Itt írtam róla.

Ignaczy Karpowicz: Szálkák
Typotex Világirodalom, megjelenés: április 13.
A Typotex Világirodalom sorozata áprilisig hét kötetet fog számlálni (!), igazi, Könyvfesztiválra való megjelenése pedig kettő lesz biztosan. Ezek közül az egyik a lengyel Karpowicz harmadik magyar nyelvre fordított kötete a monumentális Égiek és földiek és az ötletes Csoda után. Itt írtam róla.

Afonso Cruz: Virágok
Typotex Világirodalom, megjelenés: április 13.
A portugál író Kokoschka babája című különös montázsregénye óriási emlékem: csak egy kis esti olvasmányként vettem kézbe a regényt, belekezdés céljából. Éjjel három felé jöttem rá, hogy nemhogy nem hagytam abba, de mindjárt kiolvasom. A szép borítós Virágok lehetne hasonlóan jó... Itt írtam róla.


Daniela Hodrová: Két szín alatt
Typotex Világirodalom, megjelenés: szeptember
A könyv az 1946-os születésű cseh írónő laza regénytrilógiájának első kötete. A szerzőről talán elég annyi, hogy gyakran nevezik "a cseh Eco"-nak, így valami nagyon otthonos, mégis nagyon különös és bonyolult látomás várható Prágáról, történelemről, női sorsról, önéletrajzi foszlányokról. Itt írtam róla.
Kertész István: A görög-római hadművészet fejlődése - A trójai háborútól Julius Caesar koráig
Zrínyi, megjelent
És végül, de nem utolsósorban új könyv Kertész Istvántól, egyik kedvenc témájáról, az ókori hadtörténetről. Nehezen hevertem ki, hogy legutolsó friss megjelenését, A hódító Rómát a Kossuth Kiadó csak e-könyvben jelentette míg: örülök a Zrínyi vállalkozó kedvének, s várom az olvasást. Itt írtam róla.

Link
Előkészületben 1.
0 Responses