Blood kapitány tekintete

Emlékszik még valaki a Szív TV-re? Én már alig... Egy dolog miatt azonban mindig hálás leszek ennek a csatornának: itt láttam ugyanis először az 1935-ben készült, Kertész Mihály rendezte kalózfilmet, a Blood kapitányt (Captain Blood). Pontosabban: itt láttam először az elejét, ugyanis az említett adó - ki tudja, miért - aznap csak a film első óráját vetítette le (feliratosan), majd kimerevítették a képet, s kiírták, itt vége...

Ám számomra ekkor már nem volt visszaút. Rajongani kezdtem a téma iránt. Érdekelni kezdett minden, ami romantikus, kalózos, történelmi és hősies: s minél több okos, érdekes, tényszerű dolgot megtanultam a valódi kalózéletről és kalózvilágról, annál többre értékeltem a film könnyed eleganciáját és lebilincselő, regényes történetét. Rajongani kezdtem Rafael Sabatini könyvei iránt. A Blood kapitányról szólókkal kezdtem, magyarul, majd angolul, ám azután jöttek a további kalandos históriák, s a mára klasszikussá nemesedett különféle filmváltozatok. Rajongani kezdtem a különös sorsú zeneszerző, Erich Wolfgang Korngold darabjai iránt: sorra hallgattam filmzenéit és más műveit. Rajongani kezdtem Kertész Mihály elképesztően sokszínű rendezői munkássága iránt, s igyekeztem minél többet megismerni belőle. És - persze - rajongani kezdtem Errol Flynn, a filmszínész iránt, aki idén 110 éve született és 60 éve halt meg. Ma is nagyra értékelem az életművét, s Blood kapitányt egész pályája legnagyszerűbb alakításának tartom, amely még az általános közkedveltségnek örvendő Robin Hoodot és a nagyon személyes nézőpontból eljátszott George Armstrong Custert is felülmúlja.

S mindehhez elég volt egy óra, amely alatt megismerkedtem Blood kapitány tekintetével...

Ebben a nyári posztsorozatban azonban nemcsak erről lesz szó, de Sabatiniről, az íróról, különös kalózokról, furcsa színészsorsokról, elfeledett filmekről és egy régvolt mozivilágról is.

A Blood kapitány története 39 képben 
Blood kapitány arcai 1. - A Captain Blood című regény alapján készült filmek
Blood kapitány arcai 2. - A Captain Blood című regény alapján készült filmek
A Blood kapitány történetekből készült filmek listája
Kedvenc kalózfilmjeim - Szubjektív válogatás

Rafael Sabatini Blood kapitányról írt történetei
0 Responses