Előkészületben 1.
Idén először állítok össze listát új megjelenésekről. Bár az új posztsorozat címe Előkészületben, tisztában vagyok vele, hogy több kötet is már egy ideje kapható, mire megemlítem. Mégis megfelelőnek találtam, hiszen ahhoz, hogy egy-egy ilyen felsorolást összeállítsunk, nekünk is az Előkészületben és az Előrendelhető listákat kell figyelnünk a könyváruházakban és a kiadók oldalán. Bár a könyvpiacon történt váratlan patthelyzet miatt sokan féltek attól, hogy sokáig nem is lesznek új megjelenések a 2017-es évben, számos kiadó szép számmal jelentett már be könyveket. A kedvenceim közül szemelgettem, épp tízet.

François Rabelais
A derék Pantagruel hősi cselekedeteinek és mondásainak harmadkönyve  
Jaffa, megjelenés: február 24.
Nagy jelentőségű és kiválónak ígérkező munka: a francia humanizmus egyik legnagyobbjának Magyarországon teljesen ismeretlen műve Csordás Gábor friss fordításában. A Gargantua és a Pantagruel sok különböző kiadást megért szövege után végre ez a "harmadik rész" is olvashatóvá válik magyarul. Itt írtam róla.

Francesco Fioretti
Sötét erdő
Typotex Világirodalom, Typotex, megjelenés: az év első felében
Erről a várva-várt könyvről már írtam egyszer (Éjsötét erdő címen), most azonban kénytelen vagyok ismét. Pompás új dolgok történtek vele. Volt egy beharangozója, ami alapján eldöntöttem, nekem ez a kötet mindenképpen kell: egy olasz író és irodalomtörténész, aki Dantéból doktorált, kortárs regényben újrateremti Dantét és a Poklát - ez kihagyhatatlan. Azután a külföldi kiadás Bronzino bájos Dante-festményét felhasználó borítóját felváltotta egy igazi, kortárs kísérlet: Vidák Zsolt rendhagyó fedélképe, amely jelezte, hogy a kiadásban az ő rajzai is benne lesznek. Ekkor egy kicsit megriadtam. Addig kapaszkodtam
Bronzino manierista finomsággal megfestett halovány klasszikusságába, erre most kaptam egy fekete-narancs fényben égő, pokolbéli körtáncot... Ám néhány hét múlva csodálkozva láttam, hogy Bronzino visszatért. A regény végül két kiadásban is napvilágot lát: Dante közismert képmásával a borítón azoknak, akik inkább a hagyományokat kedvelik, s ezért nyúlnának a kötetért, s a formabontó, Vidák-fedéllel azoknak, akik a vizualitás szempontjából is az újdonságot keresik egy kortárs regényben. Ez pompás! Itt írtam a könyvről, a kétféle kiadásról.

Szofija Andruhovics
Felix Austria
Typotex Világirodalom, Typotex, megjelenés: az év első felében
Egy tökéletesen rendhagyó monarchiás regény, amely 2016-ban elnyerte a Visegrádi Keleti Partnerség Irodalmi Díját. Fiatal ukrán szerzőnője a szabaddá váló Ukrajna meghatározó írójának, Jurij Andruhovicsnak a lánya, de saját jogán is elismert szerző: ez a regény már az ötödik prózakötete. Itt írtam róla.

Jaroslav Rudiš
Nemzeti sugárút  - Magányos bunyósok klubja
Typotex Világirodalom, Typotex, megjelenés: az év első felében
Egy paneltörténet Vandamról, a magányos harcosról és a lassan kimúló Csehszlovákiáról. A fiatal cseh regényíró, drámaszerző, költő, szövegíró és képregényes e könyve már lengyel és német nyelven is nagy sikert aratott a múlt évben. Itt írtam róla. (Megjegyzés: a Typotex Világirodalom másik három idei újdonságáról már írtam.)

Georges Simenon
A vonat
Roman dur-sorozat, Agave Könyvek, megjelent
Bár Maigret felügyelő idén még nem jelentkezett, az Agave egyik idei első könyve egy sötét Simenon-regény. 1940-ben játszódik, amikor a németek megszállják Belgiumot, s egy férfi - elveszítve mindent, ami addig az életét alkotta, vagy netán megszabadulva mindentől - útra kel a vonattal. Itt írtam róla.

Lee Child
Esti iskola
Elvarázsolt dollárok
Jack Reacher-sorozat, megjelenés: február 23.
Már tűkön ültem, de a General Pressre mindig lehet számítani Jack Reacher-ügyben: idén is bejelentették két februári thriller megjelenését a hatalmas termetű és fölöttébb okos detektív-igazságosztóval a főszerepben. Az Esti iskola a 21. Reacher-könyv: ahogyan eddig is megszokott volt, angolul a tavalyi év második felében jelent meg, s most, februárban magyarul is elérhetővé válik. Itt írtam róla.
Benne ismét a főhős múltjába térünk vissza: 1996-ban játszódik, vagyis húsz éve. Reacher egy különös zsarolás ügyében kezd el nyomozni - egy évvel azelőtt, hogy kitalálója megteremtette őt. Az Elvarázsolt dollárok, az első Lee Child-könyv ugyanis 1997-ben jelent meg, s most végre új kiadásban is napvilágot lát ez is. Már tavaly nagyon vártam (eredetileg akkor jött volna ki), de a Nincs visszaút című film sikere miatt érthető módon idénre tolódott a kiadása. Mivel jelen pillanatban ez a kedvenc Reacher-krimim, már alig várom. Itt írtam az új fordításáról.

Arnaldur Indriðason
Rókalyuk
Skandináv krimik, Animus, megjelent
Az izlandi írónak máig 15 krimije jelent meg a figyelemreméltó Erlendur felügyelő főszereplésével. Magyarul is olvasható volt már hét kötet: a Vérvonal, a Kihantolt bűnök, a Távoli hangok, a Hidegzóna, a Hideg nyomon, a Hipotermia és a Gyalázat. Most pedig itt a nyolcadik, benne a legnagyobb rejtéllyel: Erlendur öccsének eltűnéséével. Itt írtam róla.

1956: Erőszak és emlékezet
Szerkesztette: Müller Rolf, Takács Tibor, Tulipán Éva
Jaffa, megjelenés: február 24.
A Jaffa történettudományi sorozatának idei első kötete egy konferencia nyomán született: az 1945 utáni erőszakkal foglalkozó Erőszaktörténeti Munkacsoport különös neve ellenére múltunk egyik legizgalmasabb és legsötétebb fejezetét tárja fel szakszerűen. A kötetben a szerkesztőké mellett megtalálható többek közt Gyáni Gábor és Krahulcsán Zsolt írása is. Itt írtam róla. 

Stephen Hawking
Fekete lyukak
A BBC Reith-előadásai
Akkord, megjelenés: február 24.
A világ legismertebb fizikusprofesszora immár hetvenöt éves. Elképesztő, hogy még mindig kutat, publikál, sőt, viccelni is van ideje. Könnyfakasztó életrajzi mozija nagy siker volt, számomra azonban fontosabbak a népszerűsítő könyvei, amelyekből a laikus számára is érthető valódi, tudományos gondolatait lehet megismerni. Ez is egy közülük, alig várom. Itt írtam róla.
0 Responses