Koraőszi könyvtermés
Elérkezett a szeptember: ideje emlékeztetni néhány mostanában megjelenő könyvre! Ez az ajánló igazi vegyesfelvágott: van benne kortárs szépirodalom és hazai krimi, rég várt fantasy és képeskönyv, idézetgyűjtemény és önéletrajz. Ami közös bennük, hogy várom őket!

Cecilie Enger: Anyám ajándékai
Jens Johler: A világ hangolása - Bach ifjúsága 
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Hildegard
Typotex, megjelenés: október 30., szeptember 30. és november
A Typotex Világirodalom sorozata fáradhatatlanul bővül és örvendetesen növekszik. A kiadó idei hat remek darabja után még hármat ígér megjelentetni. Néhány hónapja még csak a művek eredeti borítója jelezte, hogy a tervek szerint hat világirodalmi köteten kezdett el munkálkodni a Typotex, mára azonban az idénre várható háromnak már szemléletes - sőt egy esetben talán még az eredetinél is megkapóbb - magyar borítóképe is elkészült és felkerült a honlapra.
Cecilie Engertől, az 1963-as születésű norvég írónőtől egy különleges családtörténetet vehetünk majd a kezünkbe. A történet szálait egy anya ajándék- és ünnepi bevásárlólistái kapcsolják össze. Még nem tudom, hogy nosztalgikus, ironikus vagy tűéles ábrázolás jellemzi-e a kötetet, de eddig - tudom, ez egy szégyellnivalóan hatalmas előítélet - nőíróktól még csak izgalmas családtörténeteket olvastam...
Jens Johler (*1944) német író abszolút friss regénye alcíme alapján Bach ifjúságát eleveníti fel, de nekem úgy tűnik, a rend és a szabadság mibenléte jobban foglalkoztatja az írást különös módon egészen későn kezdő, rendhagyó pályájú szerzőt, mint a kamasz Bach élettényei. Ismét előítélet, már csak azért is, mert a két komponista gyökeresen másmilyen személyiség lehetett, de nekem a sorozatkezdő "zenei" regény, Eva Baronsky Mozart felébredje is nagyon tetszett...
A már huszonévesen népszerű íróvá vált dán Anne Lise Marstrand-Jørgensentől (*1971) pedig remélhetőleg egy rendhagyó női könyvet olvashatunk majd: a Hildegard főszereplője ugyanis egy hamisítatlan, középkori apátnő, egy valóban létezett apáca, aki egy alapvetően férfidominanciájú világban élte meg a maga  sajátos nő voltát - történetét pedig egy írónő idézi fel, nyilván nem véletlenül.
A három kötetnek nemcsak a beltartalma és a külalakja csábító: számomra már az garancia, hogy bekerültek a sorozatba, amelyben eddig még nem tudtam olyan könyvet felfedezni, ami ne tetszett volna. (Élményeimet lásd itt, itt és itt.)
Frissítés: elolvastam a könyveket, az Anyám ajándékairól itt írtam, A világ hangolásáról itt írtam, a Hildegardról pedig itt

Agatha Christie: A szárnyak szava
Európa, megjelenés: szeptember 9.
Közeledik, egyre jobban... Nemsokára befejeződik az Európa Agatha Christie-életműkiadása: már persze abban az értelemben, hogy ha a Balhüvelykem bizsereg... című regény is megjelenik idén, akkor el lehet majd mondani, hogy a krimikirálynő minden műve legalább egyszer napvilágot látott a kiadó gyönyörű és következetesen szerkesztett életműsorozatában. Persze továbbra is jöhetnek az újra kiadások (hisz rég volt már 2004) és az esetleges meglepetések... Ez pedig az utolsó novellaválogatás a sorozatban, amely most jelenik meg először. Az írónő misztikus novelláit mutatja be: azokat, amelyek a Hunga Print réges-régi A vád tanúja című zanzakötete óta nem voltak elérhetők magyarul - s két ráadást. Ráadásul egyszer a világtörténelemben a borító is kellemesre sikerült (érdemes összevetni A Listerdale-rejtélyével...)
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Agatha Christie: A kis szürke agysejtek - Poirot bölcsességei
Európa, megjelenés: szeptember 15.
Ha már meglepetés, legyen igazi. Szerintem nem sokan sejtették az írónő rajongói közül, hogy idén egy efféle "bemutatást", "füveskönyvet", idézetgyűjteményt is a kezükbe vehetnek kedvencük legkedvesebb teremtményéről, a kis belgáról. Bár polcomon az összes kötet, alig várom, mi alapján válogatva, s hogyan mutatja be a bölcsességgyűjteményhez mérten meglepően terjedelmes (168 oldalas) könyv Hercule Poirot-t. A kötetben olvasható lesz Agatha Christie írása mesterdetektívjéről - mégpedig Gy. Horváth László magyar változatában, aki így a Függöny című regény, valamint A pollensai probléma, A Listerdale-rejtély, A vád tanúja, a Mr. Quin, a Parker Pyne esetei és a Poirot első esetei novellagyűjtemények darabjai után egy újabb Christie-fordítást tesz le az asztalra.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Lee Child: Rögös út
General Press, megjelenés: szeptember 10.
Lee Childból sosem elég. Bár idén már két kötetnek is örülhettek a szerző rajongói, hiszen az év egy vadonatfriss művel, a Bosszúval, s egy remek, plusznovellával kiegészített újra kiadással, a Hiba nélküllel kezdődött, nagyon megörültem neki, amikor észrevettem, hogy a Rögös út is ismételten megjelenik. Ez volt ugyanis az első Reacher-regény, amelyet teljes hosszúságban olvastam el, s ma is meghatározó számomra. A szerzőt a Reader's Digest Válogatott Könyvek rövidített kötetváltozatait olvasva ismertem meg (ilyen szempontból az Eltűntnek nyilvánítva volt az első könyvem Lee Childtól), a Rögös út azonban már teljes változatban került a kezembe, miután eldöntöttem, hogy Reacherért rajongani fogok. A cselesen bonyolult, sok-sok nyomozást és sok-sok férfias akciót tartalmazó történet látszólag egy emberrablási ügynek indul. De semmi sem az benne, aminek látszik...
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Kondor Vilmos: A bűntől keletre
Libri, megjelent
Kondor Vilmos új regényt írt. S ráadásul nem a Szent Koronáról. Akik követik a rejtőzködő szerzőt sajátos útjain Agavetól Libriig, menekültektől e-könyvig, lekvártól légcsavarig, és persze krimitől krimiig, talán nem lepődtek meg, hogy ahelyett, hogy "rendes" íróként gyorsan befejezte volna a Szent Korona-trilógiát, inkább egy kortárs krimit merészelt írni. "Budapest, 2015. A miniszterelnök születésnapi partija tragikus véget ér. A közjogi méltóság ugyanis belefullad egy tál minestrone levesbe." - kezdődik a fülszöveg. Hát lehet ezt a könyvet a könyvesboltban hagyni?... Én mindenesetre nem szeretném. Akit viszont nem csigáz fel az új könyv, azt a szerző többször is megnyugtatta: vissza fog térni a Wertheimerek történetéhez. (Én már csak azt sajnálom, hogy pontosan akkor, amikor az Agave arra érdemesítette az egyik írásomat, hogy idézzen belőle A második szárnysegéd ajánlójában - jó, a nevemet nem sikerült hibátlanul leírniuk, de akkor is nagy büszkeség... -, a szerző gyorsan kiadót váltott, így nem hinném, hogy ilyesmi még egyszer előfordul majd velem...) De nagyon kíváncsi vagyok erre a "modern Kondorra" - már alig várom.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Piers Anthony: Roogna-kastély
Delta Vision, megjelenés: 2015
Immár borítóképpel is rendelkezik kedvenc fantasy-sorozatom legújabb kötete! Tavaly ismerkedtem meg az amerikai szerző különleges világával a Varázslat Kaméleonnak és a nem kevésbé mesés folytatás, A mágia forrása című kötetekben. Most pedig elkezdhetem várni a Xanth világán játszódó hihetetlenül hosszú széria következő, állítólag még a második kötetnél is remekebb darabját! Bár egyesek szerint a Delta Vision lassan jelentet meg dolgokat (különös tekintettel a nekem olyan kedves MesterMűvek széria darabjaira), sokszor nemigen értem a kiadó fórumán  hektikusan kitörő panasznapokat. Úgy gondolom, a Delta sem lassabb, mint sok más kiadó (amelyek között van, amelyik négy-öt évre is képes "elfeledkezni" egy-egy sorozata folytatásáról), a különbség csak az, hogy a Delta kapcsolatot tart a fórum tagjaival, s lekoptatás helyett hajlandó érvelni és magyarázatokat adni... Mindenesetre a Roogna kastély a menetrendet megelőzve érkezik (az előző kötetek közt volt egy év kihagyás, most nincs), de be kell valljam, én már a nemrég, szinte váratlanul megjelent Carcosa árnyaival is igazán elégedett voltam...
Frissítés: Sajnos a könyv nem jelent meg 2015-ben. Talán majd 2016-ban jön. És: igen: itt írtam róla.

Volker Kutscher: Csendes halál
IPC, megjelenés: november
Amikor a Tisztázatlan bűnügy (amelynek, nem tudom, miért, hajlamos vagyok bűntényre átkeresztelni a címét...) végre, hosszú várakozás után a kezembe került, nem gondoltam volna, hogy annyira tetszeni fog. A veszélyes korszakban, a fasizálódó Németországban játszódó sorozat hőse Gereon Rath, a fiatal berlini felügyelő, aki sötét bűnökkel, korrupt rendőrtársakkal, mocskos politikával és erkölcstelen erkölcscsőszökkel szembesülve nyomoz 1929 Németországában. A télen érkező folytatás egy évvel később játszódik, s az ötrészes sorozat legjobb darabjának tartják, amelyért a szerző 2010-ben elnyerte a Burgdrofer Krimipreist. Ugyanolyan érdekesnek, realistának, bonyolult cselekményűnek és ízlésesen kőkeménynek remélem, mint az elődét. Viszont bízom benne, hogy egy kicsit könnyebb papírra nyomják majd, hogy ne vágja szét a kezem, miközben olvasom...
Frissítés: Sajnos a könyv nem jelent meg 2015-ben. 2016-ban januárjában érkezik majd. Itt írtam róla.

Képszabadság - Holnapra megforgatjuk
Népszabadság, megjelenés: szeptember 28.
Nem is volt még olyan régen, amikor a képeskönyvsorozat első kötete, az "Átkos" pillanatok a boltokba került, s tessék, már a harmadik albumnál tartunk... Ez a képválogatás igazán élményt adó és izgalmas, hiszen az egyes kötetek készítői a lap egyedülálló archívumából választják ki az egyes kötetekbe illő, hatvanas-nyolcvanas években készült, kiváló minőségű sajtófotókat, s a képek mellett rövid cikkekben idézik fel emlékeiket, vagy kutatásaik eredményeit. Az első részben akár félévszázados képeken láthatjuk a divatot, a lakberendezést, a közlekedés és a szórakozás jeleneteit. A második, Ha végre itt a nyár... címre keresztelt könyvben a lehető legtöbb vizes és víz nélküli helyre látogathatunk el a Rómaitól a búzatábláig, az építőtábortól a csónakházig... Nem csoda, hogy alig várom a szocializmus modernizálási, (át)építési és létrehozási lázával foglalkozó új kötetet.
Frissítés: megjelent, s talán tényleg jobb, mint a második. Rengeteg utcakép, építkezések és bontások, Westend-palota és Óbuda, felüljáró és alagút, még romos sikló és frissen polírozott Vigadó... remek kötet! Várom a negyediket!

 Link
Túl korán van még kívánni, de azért... - 11 új könyv
Jön, jön, jön...! - A második könyvkívánság-poszt 
Ezeket is várom - Még egy könyvlista
Megint itt az április, könyvekkel tele 
Későtavaszi könyveim
Májusi vágyak - Megint megjelenésekről 
Kívánságok hálójában
Szép a nyár is - Új megjelenések  
Új, újság, újdonság
0 Responses