Penguin Monarchs - III. Henrik
Ahogyan a Két emelet boldogságban mondják: III. Henrikről (1216-1272) "keveset tudunk". Valószínűleg nem kellene bevallani, de én rendszeresen elfelejtettem, ki ő: a trónfoglaló IV., a győztes V., a bolond VI. Henriket mindig sikerült azonosítanom, ahogy Hódító Vilmos legkisebb fiát, az I., és Becket kortársát, a II. Henriket is. De a III.? Stephen Church érdekes életrajza azonban egyszer s mindenkorra megjegyeztette velem III. Henrik nevét, azt, hogy Földnélküli Jánost követte a trónon, mindössze kilencévesen, s hogy ő volt az angol királyok közül Simon de Montfort kortársa, majd végül legyőzője. A rövid életrajz már akkor megfogott, amikor elolvastam az irodalomjegyzékét (általában ezzel, a mellékletekkel, meg a képekkel szoktam kezdeni az olvasást), s ott többek közt ez szerepelt: "Henrik apjáról számos kiváló biográfia áll rendelkezésre, egytől egyig pompás szöveggel, de a kiadóm sosem bocsátaná meg nekem, ha nem a saját életrajzomat ajánlanám a kedves olvasónak, amelynek címe: King John: England, Magna Carta and the Making of a Tyrant (London, Macmillan, 2015)." Ez a szellemes, világos stílus mindvégig jelen volt az életrajz főszövegében is, emellett - szerintem - különösen izgalmas, hogy a Kelet-Angliai Egyetem középkorász professzora, aki közismerten János király monográfusa, ezúttal János fiáról készített rövid összefoglalót.

Akit joggal nevezett a könyv alcíme - a korabeli krónikák alapján - "egyszerű és istenfélő uralkodónak" (A Simple and God-Fearing King) hiszen egy rendkívül zűrzavaros korszakban, két báróháborúval, egy főúri lázadással és egy nagyszabású francia hadjárattal megbirkózva is sikerült olyan jó és nagy emberként megmaradni az utókor emlékezetében, akit még kanonizálni is megpróbáltak. A könyv rövid, izgalmas fejezetekből állt, amelyek segítségével sikerült követnem a sok párhuzamos eseménytörténeti szálat, ugrálva a szigetország és a kontinens, a bárói táborok, a királyi és a trónörökösi udvar között. Nagyon élveztem olvasni a kötetet. Nem értem viszont, hogy az egyébként olyan akkurátusan szerkesztett műből miként maradhatott ki a tartalomjegyzék: talán a szerkesztők úgy vélték, a sok apró fejezet felsorolása túl hosszúra nyúlna? Pedig az ötletes címekből szépen kibontakozik az életrajz vázlata. Ezért beírtam ide a tartalomjegyzéket: újraolvasáskor nekem is jól jön majd.

Henry III   3
Inheritance   4
The Rebirth of Magna Carta   7
The Problem of a Minority  11
Henry Emerges into the Limelight   15
The Charter of Liberties    18
Coming of Age   20
The Birth of Parliament   21
Finding a Bride   23
A Plot to Murder Henry and Eleanor   26
Gascony and Poitou, 1242-3   28
The Lusignans   32
Westminster Abbey and Henry III's Image of Himself   34
Gascony, 1253-4   39
The Sicilian Business   41
The Crisis of 1258   44
Simon de Montfort   50
Reform of the Realm   52
Peace with France   54
The Treaty of Paris   57
Henry's Return to England, April 1260   60
Henry Escapes to the Tower   63
The King Free of His Fetters   67
Henry Back in Fetters   71
The Settlement at Amiens, January 1264   74
Trial by Battle: Lewes, 14 May 1264   76
Trial by Battle: Evesham, 4 August 1265   81
After Evesham   84
Last Years and Death   87
0 Responses