Újdonságok ajánlója - Bevezető
Idén komolyan haboztam. Szükséges-e a blogra egy olyan visszatérő rovat, amiben friss könyvmegjelenéseket jelzek? 2015-ben és 2016-ban már készítettem ilyen sorozatokat, tavaly pedig végre egységes nevet is kapott, így lett a kissé fantáziátlan Előkészületben, amelyben éppen 99 könyvet sikerült ajánlani az év terméséből. Sokan szerettétek és olvastátok.
Én viszont egy kicsit furcsának láttam ezeket az ajánlóimat: hiszen ha az összes érdekes, figyelemre érdemes könyvet és a már olvasott-szeretett köteteim összes új kiadásait is mind ajánlottam volna, akkor tízszer hosszabbra - és unalmasabbra - sikeredhettek volna ezek a listák. De a célom nem ez volt velük: a valóban megjelentetett felsorolásokat ugyanis úgy szerkesztettem meg, hogy ezek a könyvek előbb-utóbb, a pénztárcámtól és az egyéb lehetőségektől függően rám is találnak, bevonulnak a könyvtáramba, és/vagy az olvasmányélményeim közé. Amikor pedig ez megtörtént, büszkén jeleztem egy linkkel az ajánlóposztban: immár véleményt is írtam róluk, itt és itt olvasható...
Így viszont a listák kicsit leegyszerűsítették a világo(ma)t: valaki felrótta például nekem, hogy Magvető-kiadású könyvet egyszer sem ajánlottam bennük. S ez valóban így is volt: annak ellenére, hogy nagyon tetszik például az új Magvető Zsebkönyvek sorozat, mivel a benne megjelenő kötetek nekem már megvannak korábbi, hozzám nőtt kiadásban, közülük eddig egyik sem került be az ajánlómba. Ezért gondolkodtam rajta, ha félreérthetőek, kellenek-e egyáltalán ilyen ajánlók. Másfelől többen idén is kérdeztétek már, jelenik-e meg ettől vagy attól a szerzőtől kötet: szóval azt is érezhettem, lenne olvasóm, akit érdekelnének ezek a listák.
Tehát a három kérdés: kellenek ilyen ajánlók? És mik is lennének az ilyen bejegyzések: például szemléletformáló könyves posztok? Vagy személyiségtükröző elbüszkélkedések azzal, lám, szerintem mi mindent kellene elolvasni?
Pár hónapba telt, míg eldöntöttem: idén is lesz Újdonságok ajánlója. És mire sikerült megfogalmaznom: mindkét másik kérdésre nem a válaszom.
Írok újdonságlistákat, egyrészt mert nagyon élvezem összeállítani őket - hátha más meg olvasni szereti. Másrészt nekem is segítenek abban, hogy észben tartsam, melyik köteteket is érdemes felvennem a kívánságlistámra - így talán másoknak is hasznosak.
Viszont aki abból szeretne megismerni engem, hogy az előkészületben lévő könyvek közül melyeket ajánlom majd, az valószínűleg részben téves következtetésekre fog jutni. A blogom egy oldalamat mutatja, az ajánlóim ennek egy kis részletét. Úgyhogy szemléletet formálni, "ezeket a könyveket el kell olvasnod, mielőtt meghalsz"-gyűjteményekkel előírni, ki mit szeressen, meg bakancslistákkal komolykodni nem szeretnék.
Egyszerűen megyek előre az olvasás világában, nyitott szemmel, és élvezem, hogy egy olyan korban élek, amikor tengernyi pompás olvasmány között válogathatok. Válogatok is - és olvasok. Csak olvasok.
0 Responses