Függelék Updike-hoz
Az előző Updike-bejegyzés megírásakor jutott eszembe, hogy végigzongorázzam, annak idején, amikor még lelkes értékelő voltam a Molyon, melyik könyveket érdemesítettem arra, hogy szöveges értékelést készítsek róluk, s mit is írtam. Arra számítottam, hogy a Nyúl-könyvekről alkottam valamit, de meglepett, hogy nem mindről, s hogy sem a Párokról, sem az Így látja Rogerről nem született értékelésem annak idején. A Szegényházi vásárt pedig, úgy tűnik, akkoriban jobban szerettem A farmnál. Mivel kicsi az esélye, hogy ismét értékelésekbe kezdenék a Molyon, idemásoltam az Updike-könyvekről született  véleményeimet, mind a hetet.

Nyúlcipő
Egy furcsa fiatal felnőtt, aki elvesztette kamasz-önmagát, aki még sikeres volt a sportban és a jövő nagy ígéretének tartották. Egy lány, aki túl fiatalon lett feleség. Egy másik lány, aki önálló, magabiztos és mégis védtelen. Szerelmi háromszögtörténetnek is olvasható regény egy menekülésről. Nyúl megpróbál kilépni abból, ami valójában az élete, és elfut (elautózik) a váratlan bizonytalanságba. Számomra mindhárom főszereplő szimpatikus és taszító egyszerre. Nyúl, mert hibázik, Janice, mert tehetetlen, Ruth, mert csalóka bizonyosság – mindhármójuk én vagyok – néha. Remek könyv, igazi Updike. (2011.02.06.)

Nyúlketrec
Mindenki szerint ez a legjobb, legsokrétűbb, legizgalmasabb kötet. Most Janice hagyja ott a férjét, s van rá épp elég oka. Nyúl pedig a lehető legostobább, leglogikátlanabb (ám lelkiállapotát és helyzetét tekintve mégis logikus) dolgokat teszi: idegeneket fogad be, gyanúsakat, másmilyeneket, és figyeli őket – ilyen is lehetett volna az élete, ha másképp dönt. Sőt, szereti is őket, Jillt például, a sodródó hippi kamaszlányt biztosan, de csak félig férfiként, félig inkább istápolóan, biztonságot adó-keresően… A történet vége tragédia is, meg nem is. Nyúl és eredeti világa megússza: bár minden összeomlik körülötte, ő, aki minden eseménynél csak sodródott, csak kívül állt, megmarad – és folytathatja régi életét. Ami nem is olyan rossz. Vagy maga a pokol? (2011.02.06.)

Nyúlháj
Ez a kedvenc Nyúl-regényem. Tulajdonképpen ez a kedvenc Updike-om. Megbocsátó, mégis felkavaró darabja a sorozatnak: szexes, lelkizős, kényelmes, problémázós, tragédia-elkerülős, nyolcvanas-évek-biztonságás. A legjellemzőbb jelenet számomra, amikor Nyúl aranyat vásárol és kipakolja Janice-nek, Janice-re az ágyban. Két gazdag ember... Nagyon jó könyv, fantasztikus nyelvi leleményekkel tele: letehetetlen. (2011.02.06.)

A kentaur
Nagyon megható történet egy boldogtalan tanárról, apáról, férjről, aki nem erre a világra való. Valódi modern mítosz egy kentaurról. Költészet, prózában, lebilincselő történettel. (2011.03.08.)

Szegényházi vásár / A farm
Két kisregény, az egyik az öregségről, a másik a fiatalságról. Nekem különösen az első tetszik, mivel megmutatja, hogy egyáltalán nem olyan egyszerű idősen létezni, ahogy azt a szemlélő, fiatal külvilág látja. (2011.03.08.)

Falvak
Az egyik kedvenc könyvem, a Párok testvérregénye a Falvak, mégis más: modernebb és hagyományosabb, lassabb szövésű, de néha könnyedebb. Jó könyv. (2011.03.08.)

Apám könnyei és más elbeszélések
Megdöbbentően elkeserítő, remek novelláskötet. Updike rég nem volt ilyen csendesen tragikus. Csak kis adagokban tudtam végigolvasni: az Apám könnyei című elbeszélés után nehéz volt folytatni… A legszebb számomra most épp a Változatok vallásos élményre című, szeptember 11-et feldolgozó, tökéletesen szerkesztett, kétségbeejtő történet. (2012.05.28.)

Megjegyzés: Három vélemény ezek közül szerepelt már az oldalon, de ezer éve.
0 Responses