A Nagy művészek élete sorozat kötetei
Nagyon szeretem az olvasmányos művészéletrajzokat: sok képpel, a modern kutatások eredményeivel, lezárult életrajzi viták ismertetésével, okos műelemzésekkel... Ha a magyar könyvpiacon ilyesmit keres az ember, általában a Taschen kismonográfia-sorozata juthat eszébe, amelyet a Kulturtrade, majd Vince Kiadó jelentet(ett) meg. Ezek mellett a remek német könyvek mellett azonban létezett egy újabb remek próbálkozás is egy hasonló, ám ezúttal olasz sorozat beindítására. Ez volt a M-érték (Mérték) Kiadó Nagy művészek élete című sorozata.
Először a Giotto-kötet került a kezembe, s akkora érdeklődéssel tudtam végigolvasni, mint egy regényt. A könyv jó méretű, táskába, kézbe illő olvasmány volt, bárhová magammal vihettem, mégis belefértek a kiváló minőségű képek. A szöveg okos volt és szakszerű, mégis több helyen annyira olvasmányos, hogy majdnem elfelejtettem, nem fikciót olvasok, hanem művészettörténetet.
Nem csoda, hogy keresni kezdtem a széria köteteit. Sajnos magyar nyelven csak hat életrajz látott napvilágot, mind 2010-ben, s azóta a sorozatnak nincsen folytatása. Őszintén bánom.

David Bianco: Brueghel
Fiorella Nicosia: Gauguin
Angelo Tartuferi: Giotto
Matteo Chini: Klimt
Enrica Crispino: Leonardo
Fiorella Nicosia: Monet
0 Responses