Miért volt jó Christie-t venni karácsonyra?
Agatha Christie-rajongó vagyok. Az Hercule Poirot karácsonya című regény külön kedvencem. Különösen karácsonykor szeretem újraolvasni. Azonkívül mindig is megigézett a Christie-t karácsonyra (A Christie for Christmas!) reklámszlogen, amelyet angol nyelvterületen szerettek alkalmazni a krimikirálynő új köteteivel kapcsolatban.
Nem csoda hát, hogy amikor idén egy teljesen egyedülálló könyv jelent meg az Európánál, az írónő összes karácsonyi történetét tartalmazó omnibusz Karácsonyi krimik, nemcsak magamat ajándékoztam meg vele, de azokat is, akik fontosak számomra. Biztosan vannak olyanok, akik szerint buta voltam, hisz mindez csak újra kiadás: én azonban úgy éreztem, be kell szereznem.
Valóban, ezek az írások megvoltak már nekem, hiszen lelkesen gyűjtöttem a kemény kötéses Christie-összkiadást, amely tavaly véget ért. De így, egy csokorba gyűjtve, csak a karácsonyi történetek rendelkeznek valamilyen különös varázzsal. Például mindegyikben szinte előtérbe tolakszik az ünnep leírása, a karácsonyi szertartások, szokások, fogások, csemegék ábrázolása. Amelyeknek (egy szekrénybe zárva rejtegetett karácsonyi ajándéknak, néhány pukkanós léggömbnek, a várva várt karácsonyi pudingnak vagy éppen az éjféli misének) természetesen funkciója is van a krimicselekményben, ám ugyanakkor mindegyik ellenállhatatlanul békebeli hangulatot áraszt, egyébként annak ellenére, hogy például a két, a karácsonyi puding ötletére épülő elbeszélésben pontosan az a legnagyobb különbség, hogy míg a korábbiban a nagy, vidéki, családi karácsony még színtiszta valóság, a másodikban már inkább csak repedező hagyomány, amelyet kizárólag a nosztalgia tart egyben.
S van egy másik nagy előnye is egy ilyen omnibusznak. Kínálkozó ajándék, igen szép kivitelű, ám ennek ellenére vonzó árú kötet: kiválóan alkalmas arra, hogy megajándékozzuk vele azt, akit szeretünk, s egyszer s mindenkorra Agatha Christie-rajongóvá tegyük. Ráadásul véleményem szerint az Hercule Poirot karácsonya az egyik legjobb Poirot-könyv, a kötet zárónovellája pedig Miss Marple pompás bemutatkozása, okos rejtéllyel és olyan jó, igazi irodalom, emlékező-felidéző-mesélő szöveggel, amely bármely, az elbeszéléstechnikák bűvöletében élő bölcsészt is elkápráztatna.
Így aztán mindenkinek csak ajánlani tudom a kötetet (feltéve, ha még maradt belőle a boltokban). Egyrészt Christie-t kapni nemcsak karácsonykor öröm. Másrészt jövőre is lesz karácsony!

Link
Találkozás a halállal - Linkgyűjtemény Agatha Christie tiszteletére
0 Responses