Olvasmányok októberre és azutánra
Kissé viharosan indult számomra ez az október - és itt nem az időjárásra gondolok. Így azután a már-már szokásos hónap eleji újdonságajánlót kissé elfújta a szél. Úgy gondolom azonban, ez nem baj, hiszen az eddig ajánlott művek egy részének is arrébb csúszkált a megjelenési dátuma, akár hónapokat, no meg az októberben könyvesboltokba kerülő könyveket úgysem csak októberre ajánlottam volna. Következzen ezért egy új megjelenési lista, ezúttal a legújabb engem érdeklő kötetekről, mégpedig tizenháromról, kissé megkésve, de sok lelkesedéssel.

Joyce Carol Oates: Pikk Bubi
Európa, megjelenés: október 28.
Öt év nagy idő: ennyi telt el azóta, hogy Joyce Carol Oates-tól, egyik kedvenc írónőmtől regény lásson  napvilágot magyarul. Az Áldatlan szerelmek, a Luxusvilág, a Nemi erőszak, a Napforduló, az Állatok, a Hőség mind meghatározó könyvek az életemben. Nem csoda, hogy alig vártam a mostig utolsó Oates-kötet, a 2010-es Egy szép szűz leány megjelenését is: hogy azután ketten döbbenjünk meg és sírjunk rajta... Oates mindig kőkemény, szinte férfiasan könyörtelen prózát ír, mégis hihetetlenül mély érzelmeket mozgósít általában tragikus történeteivel. Így aztán repesek az örömtől, hogy végre újabb regényt vehetek majd kézbe tőle. Mindeközben megdöbbent, hogy a fülszöveg egyértelműen krimiként mutatja be a Pikk Bubit (csak tudnám, miért nagy a B betű...), sőt, arra vetemedik, hogy Oates-ot is afféle detektívregény-szerzőként tálalja ("Oates új krimijének főszereplője... " - mutatna valaki egy másik, "régi" krimit?, csak mert remélem, a Luxusvilág, a Nemi erőszak vagy az Állatok nem egyszerűen "csak" krimi az Európa szerkesztői szerint...)... Miért nem vállalható, hogy egy negyed százada Nobel-várományosként emlegetett amerikai írónő olyan szépirodalmat ír, amely - meglepetésre - kifejezetten olvasmányos, sőt, akár zsánerelemeket is felhasznál, ettől azonban még több, más, mint egy zsánerdarab? Véleményem szerint az, ha egy kiadó maga értékeli le azt, amit kiad, nem marketing, hanem ostobaság...
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Nathan Filer: A zuhanás sokkja
Scolar, megjelent
Nagy öröm számomra, hogy a Scolar Kiadó modern kamaszregény-sorozata rendületlenül folytatódik. Szerintem feltétlenül érdemes figyelni ezekre a poszt-ezredfordulós Zabhegyezőkre. S bár - azt hiszem - nehezen fogok olyan regényt találni, amely a sorozat keretében megjelent Csikket, Wolfgang Herrndorf német író kötetét felülmúlná, az angol elsőkönyves szerző nézőpontváltásos története egy skizofrén fiatalember múltjáról és jelenéről igencsak izgalmasnak ígérkezik. A sorozat grafikai tervezése továbbra is kifogástalan és hívogató, de különösen annak örülök, hogy ilyen típusú kötetek egyáltalán napvilágot látnak magyarul. 
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Andrus Kivirähk: Az ember, aki beszélte a kígyók nyelvét
Tpyotex, megjelenés: 2015
A kiadó Science in Fiction sorozata különlegesnek ígérkező kötettel folytatódik a lassan, de biztosan beérkező, nagyon filozofikus Browser zsinórjai után. Az észt szerző több díjat elnyert könyvében, amellyel kapcsolatban a fülszöveg Terry Prachettet, a pszeudo-történelemírást és a fekete humort emlegeti, már csak egy olyan ember él, aki még beszéli a kígyók nyelvét. Hogyan látja a megváltozó világot? Miként szolgálhat útikalauzul a cseppet sem észt és cseppet sem pszeudo-középkori világban élő olvasók számára? A kötetnek szép borítója is ígérkezik, bár be kell valljam, szomorú vagyok, hogy a sorozat pompás kemény kötése a legutóbbi kötettel puhára váltott... 
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Kati Hiekkapelto: Kolibri
Athenaeum, megjelent
Magyar skandináv krimi? A magyarul folyékonyan tudó finn írónő debütáló regényében egy magyar származású (eredetileg jugoszláviai magyar családba született) nyomozó, Fekete Anna nyomoz több brutális gyilkosság ügyében. Bevándorlókkal, rasszizmussal és idegengyűlölettel találkozik, miközben ő maga is "bevándorló" új hazájában. Az igen aktuális témaválasztást még érdekesebbé teszi, hogy a punk énekesként, performance-művészként és íróként egyformán ismert Hiekkapelto 1979 és 1982 között maga is nyomozóként dolgozott Finnországban. A 2013-as Kolibrit azóta egy újabb Anna-regény követte, s jövőre várható a harmadik. Az írónő pedig októberben Magyarországra látogat, így nemcsak videóüzenetben, de személyesen is meg lehet tőle tudni, miért is választott regényéhez magyar főszereplőt.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Jonathan Kellerman: Gyilkos
General Press, megjelent
A Kellerman-házaspár (magyarul megjelent) összes műveit (lásd itt és itt) nemrég sikerült abszolválnom. És íme, máris jön a következő krimi magyarul az eredetileg gyermekpszichológus írótól, amelyben a főhős, Alex Delaware maga is életveszélybe kerül. A barátjával, a kedélyes Sturgis hadnaggyal együtt nyomozó pszichológus ezúttal olyan gyilkosságsorozat megfejtésébe keveredik bele, amely őt magát is azzal fenyegeti, hogy áldozattá válik. Hamar megkedveltem az író humoros, ironikus stílusát és korrekt, csavaros történeteit. Remélem, ettől a könyvtől is kapok majd legalább ennyit. Bár persze a legszebb az lenne, ha a Gyilkos felülmúlná kedvenc Kellermanomat, a legelsőt, az Égszakadást.
Frissítés: Szerencsére olyan regényt kaptam, amilyet vártam: jelenleg tényleg a Gyilkos a második kedvencem a sorozatból, amely majdnem olyan jó, mint az Égszakadás!

Steven Saylor: A fúriák haragja
Agave, megjelenés: november 10.
A történelmi krimik között még sokáig díszhelyet fog elfoglalni, Steven Saylor és az ő Gordianus-sorozata. Ebben az i. e. 88-ban játszódó kötetben ismét a fiatal nyomozóval találkozhatunk, aki az ókori auktorok által részletesen megírt, ám a történelemórákon általában szóba sem kerülő Mithridatész-háború idején keveredik újabb kalandokba. Gondolom, ez a könyv ismét inkább kavargóan kalandos ókori thriller lesz, mint klasszikus detektívtörténet, de általában mindennek örülök, ami Saylortól jön. Ráadásul a tavalyi interjúban a szerző sejtette, hogy szándékában áll még visszalátogatni Gordianus meglettebb korába is, de csak később. Így remélem, a sorozat sokáig virul majd, újabb és újabb kötetekkel varázsolva el a krimi és az ókori történelem rajongóit.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Valerio Evangelisti: Égj, inkvizítor!
Metropolis Media, megjelent
Az olasz író rendhagyó, egy rész történelmi, egy rész fantasy, mégpedig dark fantasy, egy rész science-fiction regényfolyamának immár a harmadik kötete lát napvilágot magyar nyelven. Minden könyv olyan kérdéseket dolgoz fel, amelyekhez más (nem csak sci-fi) szerzők csak óvatosan szoktak nyúlni (fajelmélet, rasszizmus, vallási türelmetlenség, genetikai kísérletezés). Valamennyi történetvég a hatásosan manipulatív és a megdöbbentően igaz határán táncol. Ráadásul az új kötet a rasszista születésszabályozás témájához nyúl, ismét át időn és téren. Izgatottan várom.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Irene Adler: A Szajna árnyai
Manó, megjelenés: október 30.
Nagy örömömre a fiatal Sherlock Holmesról, barátnőjéről, Irene Adlerről, s a kezdő mestertolvaj Arséne Lupinról szóló olasz gyerekkönyvsorozat fáradhatatlanul folytatódik tovább. Amikor ajánlót írok az egyes kötetekről az Ekultura.hu-n, sokszor teszem fel a kérdést, van még, aki nem hallott a sorozatról? Aztán persze eszembe jut a válasz: naná, hiszen nem mindenkinek annyi az élete, hogy lesi, jelent-e meg újabb Sherlock Holmes-regény magyarul... Mindenesetre ezt az újabb párizsi kalandot is érdemes észrevenni: biztos, hogy érdekes és jól fordított kötet lesz. 
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Varga Krisztián: Ellenség a baloldalon
Jaffa, megjelent
Újabb remek darabbal bővül a kiadó történettudományi sorozata. Az új kötet megismertet a Horthy-korszak politikai rendőrségének felépítésével és  működésével, bemutatja a legizgalmasabb ügyeket, a legfontosabb célkitűzéseket. Megtudhatjuk, milyen is volt a rendőrség, a csendőrség és az "állambiztonság" a korszakban, mely ügyek tartoztak a honvédséghez, s melyekbe folyt bele a politika is. A huszadik század legfontosabb magyar témáit feltérképező sorozatba már nagyon hiányzott ez a kötet: szerintem  akkor érezni igazán, mennyire hiánypótló, ha már elolvastuk.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

David Faber: München
Park, megjelenés: október 15.
A kötet címlapján a brit miniszterelnök, Neville Chamberlain mosolyog kalapját lengetve a repülőtéren, miután megérkezett az 1938-as müncheni konferenciáról. Ezen fogadták el a megbékéltetési politika jegyében a müncheni egyezményt, ezzel megerősítve Hitler önkényes és a nemzetközi joggal teljesen ellentétes "területfoglalásait". 1939-ben már világosan látszott, hogy München döntő hozzájárulás volt ahhoz, hogy Hitler belekezdhessen a második világháborúba. A kötet forrásokra támaszkodva, új szempontok szerint foglalja össze, mit is kell tudni a korszak eseményeiről. Remélem, mint a Park történelemkönyvei általában, ez is nagyon érdekes lesz.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Petkes Zsolt: Honfoglalók fegyverben
Helikon, megjelenés: október 15.
A Magyar Őstörténet sorozat tavaly indult meg A honfoglalók viselete című kötettel, de én csak idén vettem észre a létezését. Azóta már a Magyarok a honfoglalás korában is napvilágot látott. Mindegyik kellemesen kézbe illő képeskönyv a legjobb magyar történészek, régészek és kutatók szövegével és gyönyörű, hiteles rekonstrukciós rajzokkal mutatja be a honfoglalás korának egy-egy hiteles szeletét. Az új könyv, amelyben a honfoglaló magyarok fegyvereiről, harci taktikájáról, sőt, esetleg a csatáiról olvashatunk majd, szintén igazi olvasmányélményt ígér.
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Bud Spencer és Terence Hill Gyűjtemény 1. - Bud Spencer & Terence Hill Sztori  
Vintage Media, megjelenés: november
Amíg nem foghatom a kezembe a könyvet, nem tudom 1. hogy színes-e vagy fekete-fehér 2. hogy nagy vagy kis alakú kemény kötéses-e 3. hogy a sok szöveg közül melyik is a pontos főcíme. Az azonban biztos, hogy végtelenül boldog vagyok, hogy létezik. Sőt, hogy egy sorozat első köteteként fog megjelenni: vagyis a nagy sikerű, ám egy ideig csak nehezen beszerezhető Bud Spencer & Terence Hill Krónikák után újabb könyvekben eredhetek a két mester nyomába. Ami biztos, hogy a kötet Giuseppe Colizzi és a két színész filmes kapcsolatát veszi górcső alá négy filmjük, az Isten megbocsát, én nem!, a Bosszú El Pasóban, az Akik csizmában halnak meg és a Mindent bele fiúk! alapján. Várom!
Frissítés: elolvastam és itt írtam róla.

Link
Túl korán van még kívánni, de azért... - 11 új könyv
Jön, jön, jön...! - A második könyvkívánság-poszt 
Ezeket is várom - Még egy könyvlista
Megint itt az április, könyvekkel tele 
Későtavaszi könyveim
Májusi vágyak - Megint megjelenésekről 
Kívánságok hálójában
Szép a nyár is - Új megjelenések  
Új, újság, újdonság 
Koraőszi könyvtermés
0 Responses