Ez volt 2014 - a blogon
Bár a Katherine's Bookstore csak egy kis része az életemnek, de nagyon fontos darab. Épp ezért nagy élvezettel vártam a pillanatot, amikor a 2014-es évről is elkészülhet a szokásos összegzés: mi is volt emlékezetes vagy épp örömteli a bloggal kapcsolatosan a tavalyi évben.

Először is az önmagamnak tett és megvalósított ígéretekről szeretnék írni.
Mivel tavaly előrelátóan nem tettem fogadalmakat, így nem is zavart egész évben a beváltottságuk léte-nemléte.
Ennek ellenére 2014-ben furamód teljesítettem egy még 2010-ben, a blog születési évében tett ígéretet: vettem (három) új könyvespolcot. Ami természetesen fantasztikus öröm volt, hiszen az új, jó illatú bútorok megérkeztével végre ismét rendezve és rendszerezve tudom tárolni a könyveimet, ahelyett, hogy a legfelső könyvespolcon a mennyezetig történő, érkezési sorrendben való feltornyozást kellene választanom.
Egyébként év elején 2014-re nagyvonalúan csak ennyi tervet soroltam fel: "sokat olvasni, sokat írni, legalább olyannak lenni, mint idén." Úgy érzem, hogy a saját szemszögemből ezt tényleg sikerült megvalósítani: persze, kíváncsi vagyok, olvasói nézőpontból is így van-e.

5 dolog, ami a 2014-es olvasásaimban tetszett nekem:
5. Ebben az évben is egy kicsivel több könyvet olvastam el, mint tavaly.
4. Viszont egy kicsivel kevesebb könyvet vettem-szereztem be, mint tavaly.
3. Csak a nyárra volt jellemző, hogy (különböző okokból) olyan könyveket is olvasnom kellett, amelyekhez semmi kedvem nem volt.
2. Sikerült új műfajokat és zsánereket is (újra)felfedeznem: kinyílt előttem a fantasy világa, az év közepén hosszabb idő után visszataláltam a természettudományos kötetekhez, az év vége felé pedig régóta először rám tört az őszinte science-fiction-roham. Ehhez még hozzátehető, hogy a blogon több mint egy év kihagyás után ismét volt kedvem festményekkel kapcsolatos bejegyzésekhez is.
1. Rengeteg remek könyvet olvashattam el! A legeslegkedvencebbekről szól ez a poszt egy 33 tételes listával: A legjobb könyvek 2014-ben. 

Sokat írtam a blogra.
2014-ben összesen 249 blogbejegyzésem született, kettővel több, mint 2013-ban. Az előző évihez mérten pedig jóval több volt a hosszabb, könyvekről szóló bejegyzés.
Összesen 111 a blogra készült bejegyzésem született; ebből 90 volt lista, összefoglaló, elemzés, kritika, vitacikk és könyvajánló és 21 a bibliográfia. Először az ekultura.hu-n publikált könyvajánlóm pedig 138 készült el az idén.
(Tavaly 104 a blogra írt bejegyzést készítettem, ezek közül azonban 46 bibliográfia volt, s csak 58-at lehetett igazi posztnak nevezni. Az ekulturás írások száma viszont gyakorlatilag azonos volt, 143.)
A havi posztok eloszlása is jóval egyenletesebb volt a tavalyinál. A legtöbb írás januárban (31) illetve márciusban és augusztusban (24-24) született, a legkevesebb pedig novemberben (13). Összességében elmondható, hogy a legszűkszavúbb hónapokban is szinte kétnaponta posztoltam valamit.

A leglátogatottabb 10 poszt a következő volt 2014-ben:
I. 238 lekérés - MesterMűvek - Klasszikus alfolyam 2011-2013 
A kedvencemmé vált sorozat számomra leginkább kedves alfolyamának minden egyes kötetéről elmondtam a véleményem, s nagy örömömre sokan elolvasták mindezt: érdekes módon a másik két alfolyam szintén januári testvérposztjai már kevesebb olvasót érdekeltek. Mindig mondtam én, hogy az összes közül a klasszikus könyvek a legjobbak!...
II. 224 lekérés - Most olvastam 1. - Főleg fantasy
Új sorozat volt a blogon mindennapi olvasmányaim olvasónaplója. Amikor nem tudtam valamilyen átfogó irományba beleilleszteni friss élményeimet, a Most olvastam lazán tematikus listáin mondtam el róluk a véleményem. Bár ez az első, tehát a legrégebbi ilyen írás, január végéről, nagyon örültem, hogy a későbbieket is sokan olvasták szívesen.  
III. 206 lekérés - Christie-t minden időben!
Ha Agatha Christie-ről írok a Könyvesházban, mindig óriásira nő a lekérések száma, köszönhetően a keresett kulcsszavaknak. Épp ezért viszont ezt a bejegyzést is többször frissítettem június, az első megjelenése óta: úgy tűnik, a rátalálók ugyanúgy szívükön viselik, mi és mikor fog megjelenni az Európa Könyvkiadó szép életműsorozatában, mint én.


4. 198 lekérés - Most olvastam 6. - Izgalmas könyvek
Ahogy már említettem, szerencsére sokan kattintottak rá ezekre az összefoglaló posztokra: külön öröm, hogy ebben a májusiban két nagyon kedvenc könyvem is ott ajánlja magát.
5. 192 lekérés - Mit várok legjobban a közeljövő könyves megjelenései közül?
Januárban próbálkoztam először megjelenésfigyelő bejegyzéssel: igyekeztem nem a fülszöveget bemásolni, hanem leírni a várakozásaimat is. Később még öt másik követte.
6. 189 lekérés - Most olvastam 10. - Olvasnivalók 
A harmadik a 150 lekéréses listára bejutott összefoglaló poszt sok remek júliusi olvasmányt ajánlott, melyek közül az utolsó az év végi huszonkettes listámra is felkerült.
7. 167 lekérés - Csupa sci-fi és fantasy - Régi linkek gyűjteménye 
Nem hittem volna, hogy egy ilyen hosszú linkgyűjtemény ennyi embert érdekelhet. Tanulva a kattintások számából, talán készítek majd még néhány hasonlót, persze más témában.


8. 166 lekérés - Raoul Renier M.A.G.U.S.-világa
Ennek a poszt-befutónak igazán örülök, hiszen a szerző és különleges művei adták az év elejének egyik legnagyobb felfedezését (a másik ilyen új világ Robert E. Howard univerzuma volt számomra).
9. 162 lekérés -  Márciustól már ezekre is vágyakozhatom
Ebben a megjelenésfigyelő bejegyzésben igazán jó könyveket ajánlottam: még jobb, hogy a tizenötből tizenegy tényleg meg is jelent az idén...
10. 154 lekérés - Fantasy felfedezéseim - Eric Muldoom novellái
Az idei legjobb könyvek közé is beírtam a szerző regényét - de sosem olvastam volna el, ha nincsenek ezek a pazar novellák: még egyszer ajánlom őket mindenkinek.
A legtöbbször megnyitott bibliográfia a Wayne Chapman M.A.G.U.S.-könyveit bemutató volt (316 lekérés), továbbá igen népszerű volt még a Magyar sorozatok a Terminator világához című gyűjtemény (152 lekérés). Az ekulturás ajánlók közül egyik kedvencem érte el a legkimagaslóbb eredményt, a 110 itteni lekérést: az, amelyik Agatha Christie Az elefántok mindenre emlékeznek című regényéről szól.
Persze ez a népszerűségi lista igen csalóka, s kissé fantasy-túlsúlyú - de legalább jól érzékelteti az év eleji ízlésáttörésem...


Befejezésül:
ebben az évben alapvetően boldog voltam. Sok örömet kaptam az ekultura.hu-tól, ahova írhattam, a netes ismerősöktől, a visszatérő és idetévedő olvasóktól. Szeretnék mindenkinek köszönetet mondani!
Az egyetlen jövő évi ígéretem, hogy igyekszem hű maradni a Toni Morrison gondolatából módosított célkitűzésemhez. A Nobel-díjas amerikai írónő azt írta egy helyen: "Ha el akarsz olvasni egy olyan könyvet, ami még nem született meg, neked kell megírnod." ("If there's a book that you want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it.") Én tehát igyekszem továbbra is olyan bejegyzéseket írni, amelyeknek nagyon örültem volna, ha évekkel, hónapokkal vagy hetekkel korábban rájuk akadok a neten...
0 Responses